Azreen Azeman?

My photo
Kuantan, Pahang, Malaysia
yes, i have a short name but so grateful that people can easily recognise me as Azreen, no other names. (except for 'nama manja' :P)

Thursday, August 11, 2011

Happy Fasting Month! :)

Assalamualaikum dan hello semua!

well, dah lama kan aku tak update apa-apa kan? super busy ma, trial is around the corner...cikgu ni pon agaknya nak bagi homework banyak tu tak reti nak tengok bertindih ke tak dengan homework subject laen...adakah anda salah seorang daripada never-endless-homework victim? jika ya, mari kita give 5 bersama!

















SO, dengan time yang sikit ni, i wanna wish happy fasting and enjoy your Ramadan everyone (dah 11 hari puasa baru nak wish? apa la..)! for muslim, take this as an opportunity to upgrade segala amalan kamu semua tuh ya...here some facts I found about Ramadan...sila scroll down ye..

KELEBIHAN BULAN RAMADHAN DARI SUDUT SAINS :


  • Dr. Alan Cott, Seorang pakar perubatan Amerika Syarikat melaporkan terhadap penyelidikan psikologi membuktikan bahawa puasa mempengaruhi darjah kecerdasan seseorang. Ujian dilakukan terhadap sekumpulan orang yang rajin berpuasa dan sekumpulan orang yang tidak berpuasa. Keputusannya, ternyata menunjukkan bahawa orang yang rajin berpuasa memperolehi skor (markah) yang jauh lebih tinggi dalam ujian berbanding dengan orang yang tidak berpuasa.
 

So, jelaslah sekarang puasa menajamkan minda. Patutlah, Nik Nur Madihah dapat straight A's...dia banyak berpuasa...






  • Para penyelidik ilmu perubatan telah membuktikan bahawa puasa dapat membuang toksik / racun dari badan dan secara tidak langsung dapat meningkatkan sistem imunisasi tubuh dalam melawan penyakit.

  • Dalam ilmu biologi, otak tidak dapat berfungsi dengan baik ketika perut dan usus melakukan proses pencernaan, kerana tenaga dan pengaliran darah tertumpu kepada kerja-kerja penghadaman makanan. Apabila kita makan sampai terlalu kenyang, otak kita akan menjadi lemah untuk berfikir dan tubuh pun akan rasa mengantuk dan malas. Ketika berpuasa, tenaga dan pengaliran darah tertumpu kepada otak. Ini menjadikan otak dapat bekerja dengan lancar dan memberi peluang kepada diri kita untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti yang menggunakan mental dan fizikal yang berkesan.






  • Menurut Dr. Allen, puasa juga dapat melambatkan aging process...so, kepada siapa-siapa yang risau kulit tu cepat berkedut, banyakkan puasa ye..;)



  • Tengok ni! Fasting is the ladies best beautifier...means that, puasa ni dapat menghasilkan pesona dan daya pikat bagi orang pompuan la..sebab ia menormalkan balik semua female functions and reshapes body counter kita..untung la orang pompuan..kan? :)

CONCLUSION : puasa ni ternyata bagus...contohnya, nafsu makan yang tak berkesudahan macam aku dapat dikurangkan sekali gus dapat mencuci mata tengok juadah buka puasa kat bazaar Ramadhan...kalau cuci mata je takpe, ini pegi beli sekali banyak-banyak...memang buncit la perut nak solat terawih nanti..huhu


No comments:

Post a Comment